Wat zijn de belangrijkste onderdelen van het afstemmen van motorchips?

Chiptuning is een procedure waarbij het interne elektronische controlesysteem van het voertuig opnieuw wordt geprogrammeerd zodat de auto beter presteert binnen verschillende operationele parameters. De kosten van een dergelijke procedure kunnen variëren, afhankelijk van hoe u het voor elkaar krijgt.

Een motorafstemmingschip is een essentieel onderdeel van de computer en elektrische systemen van uw auto. Het wordt gebruikt voor verschillende functies, zoals het veranderen of verbeteren van de prestaties van de motor.

Ze worden niet alleen gebruikt door autoliefhebbers, maar ook door professionals en monteurs die aan voertuigen werken voor de kost.

Elektronische motor afstemmen, net als elke andere vorm van chiptuning, betreft de aanpassing van bepaalde factoren, zodat ze kunnen worden gemaakt om beter te presteren dan hun gewone prestaties. Er zijn verschillende manieren waarop chiptuning kan worden uitgevoerd. Enkele hiervan worden hieronder beschreven:

Motor: het afstellen van de motor gebeurt door aanpassingen aan de motor aan te brengen, zodat er meer vermogen door wordt gegenereerd en de uitlaat wordt afgeschaft. Hiervoor wordt een instelbaar apparaat gebruikt dat bekend staat als een chipdetector die aanpassingen veroorzaakt aan de signalen die door de ECU (elektronische besturingseenheid) worden verzonden. Dit zorgt ervoor dat de auto reageert op een manier die het niet in het verleden heeft uitgevoerd. Een veelgebruikte methode om dit te doen, is door de hoeveelheid compressie te wijzigen en tegelijkertijd de hoeveelheid luchtstroom te vergroten. Een andere methode is om de inlaatluchtdruk te verlagen. Hoewel beide kunnen resulteren in vermogensverlies in de beginfasen, zijn er anderen die denken dat door het verlagen van de druk bij de inlaatpoort, de hoeveelheid druk die verloren gaat in de uitlaatpoort zal worden verminderd.

Brandstof: het afstellen van de motor wordt gedaan door de hoeveelheid brandstof die wordt verbrand te verhogen, zodat het voertuig meer brandstof kan verbruiken en zo de snelheid en prestaties kunnen verhogen. Dit kan echter een aantal slechte effecten hebben op de efficiëntie van het voertuig. Om deze reden is er afstemming gedaan zodat de motor meer vermogen kan geven als er op korte termijn meer brandstof wordt verbrand. Dit kan worden bereikt door het stationair toerental te verlagen, de gashendel wijd open te zetten en de brandstofdichtheid in de tank te verminderen.

Daarnaast kunnen andere methoden zoals stikstofinjectie, verbrandingskamers en injectorreiniging ook worden gedaan om het brandstofverbruik te maximaliseren en de motor betrouwbaarder te maken.

Mechanische afstemming: Mechanische afstemming is een andere vorm van motortuning die betrekking heeft op de vervanging van mechanische onderdelen van het voertuig. Dergelijke onderdelen zijn onder meer de hoofdlagers, kleppen, poelies, transmissies en dergelijke. Er zijn echter mensen die vinden dat dit inferieur is aan de chiptuning, omdat er geen vervanging is voor het vervangen van een beschadigd onderdeel door een werkend onderdeel. Het belangrijkste argument tegen mechanische afstemming is dat het veel tijd kan kosten om elk vervangen onderdeel te vervangen.

Boost Control: Een groot voordeel van chiptuning is de controle die het geeft aan de boost. Met behulp van boost control kan de auto tijdens het rijden een beter stationair toerental hebben. Wanneer de boost wordt verhoogd, kan dit de auto helpen hogere topsnelheden te bereiken en kan het ook de brandstofefficiëntie verhogen. Daarom kan, in termen van prestaties en zuinigheid, boost-controle worden beschouwd als een belangrijke factor bij het afstemmen van de motorchip. Opgemerkt moet echter worden dat het stimuleren van de nitreuze stof langzaam en voorzichtig moet gebeuren om schade aan de motor te voorkomen.

Klik hier voor meer informatie Chipperformance

Susan Chavez